Про культуру

використання ІТ

Ми розглянули:
1. Що таке комп’ютер (тут)
2. Скільки коштує комп’ютер (тут)

А тепер перейдемо до практики використання персонального комп’ютера (ПК).
Почну з антиприкладу, але дуже живучого незважаючого ні на що.

Типовий офіс компанії з низькою культурою використання ІТ

В залежності від розмірів компанії в наявності 5, 10, 20, а то і сотня компів. По принтеру на кабінет, бо довіряють тільки паперовим документам.
Комп’ютери - різномасні, купувались дрібнима партіями. Паралельно з новими працюють 10-річні експонати.
Звичайно, операційна система (ОС) з сімейства MS Windows всіх популярних версій.

Особливості ОС Windows
Всі користувачі вважають, що вміють нею користуватися. І справді система інтуітивно зрозуміла, натискай Enter і насолоджуйся результатом.

Типове налаштування комп’ютера з віндою включає:
- установку ОС. Займає хвилин 30.
- установку драйверів - програмного забезпечення, яке допомагає ОС повністю використовувати можливості "заліза". Деякі частини ПК без драйверів можуть взагалі не працювати, тому що ОС про їх існування не знає. Зазвичай, драйвери йдуть в комплекті з "залізом", свіжі версії зкачуються з сайту виробника.
- установку програмного забезпечення, необхідного для роботи. "Обов’язковий" MS Office, медіаплейери (як же без музички та кіно) і, звичайно, антивірус.

Типовий робочий процес

Весь воркфлоу зациклений на папері.

Документ готується користувачем на своєму робочому місці, зі швидкістю, яку дозволяють навички роботи з ПК.
Далі документ роздруковується. Якщо користувач має підключений принтер, то безпосередньо зі свого ПК. Якщо принтер відсутній, то файл з документом записується на дозволений внутрішніми правилами носій (дискетку, CD, флешку) і несеться на робоче місце з підключеним принтером, де і роздруковується.
Далі паперова версія несеться на узгодження, в разі необхідності внесення правок весь процес повторюється.
Для оптимізації процесів, користувач перестає друкувати проміжні версії, а носиться з файлами на носіях.
Пересилка файлу по електронній пошті (звичайно зі спеціально виділеного робочого місця) нереальна задача для більшості користувачів.

Якщо оцінити вартість володіння таким "зоопарком" по шкалі інформація+софт+хард+експлуатація, то ми маємо

1. Інформація

На кожному компі збирається колекція файлів-документів. Де знаходиться актуальна версія документа, сказать важко. Щось знайти в сотнях і тисячах файлів, коли у кожного користувача своя система зберігання, нереально.
Про технічний захист інформації мова навіть не ведеться. Все регламентується адміністративними методами, в основному обмеженнями.
Віруси кочують по офісу з флешками (навіть при повній забороні їх використання), на щастя, допотопні. Найбільш поширений варіант шкідника робить файли прихованими. Той, хто зможе їх відновити - "профессор".
Був би інтернет на робочих місцях, було б горе.

2. Програмне забезпечення

Ліцензійністю ніхто не заморочується. Тобто все по-комуністичному безкоштовне. Необхідне програмне забезпечення встановлюються самими користувачами (навіть, коли це заборонено), в незрозумілих ситуаціях викликають "програміста". Періодично оновлюють лише антивірусні бази, якщо адмін донесе їх.

3. "Залізо"

Що маємо, те і використовуємо. При фінансуванні закуповується необхідне, щоб закрити заявки на_вчора. Чим потужніший комп, тим краще ("потяне" любий софт).

4. Експлуатація

Адмін, зазвичай, низькобюджетний самоучка. Об’єм та склад робіт значно перевищує його можливості. Тому роботою він завантажений на найближчу п’ятирічку. В основному, вся робота зводиться до тушіння "пожеж". "Серверна" завалена непрацюючим обладнанням. Обліку не ведеться, бо ніколи. Максимум, імітація щорічної інвентаризації.
Робота різноманітна, тому досвід адміном набувається доволі швидко, особливо, при наявності Інтернета, але несистемно. При підтримці керівництва є шанс на початок процесу оптимізації всього іт-господарства, а згодом і робочих процесів (але вже з новими більш дорослими фахівцями, згадуєм етапи розвитку компаній)

5. Зайві витрати

Їх не видно по фінансовим звітам, але вони є. Наприклад, після оптимізації та автоматизації робочих процесів, виявиться, що половина персоналу (а значить і затрат на організацію їх робочих місць) стане непотрібними, до решти знизяться вимоги по рівню кваліфікації..

Лірика

Для когось така ситуація здається абсурдною, але вона жива в більшості державних організацій. Наприклад, в 2015 я зустрів її в переважній більшості штабів ЗСУ, правда, є й рідкі виключення, за рахунок порушеннь вимог численних аналогових наказів. Процес лікування розпочато і є надія на оздоровлення, хоча б до рівня прикордонної служби станом на десятиріччя назад (і там я тоже був;), а краще до і краще рівня ГШ РБ.