Етапи розвитку бізнесу

з точки зору ІТ

Спробую зробити класифікацію компаній по рівню розвитку ІТ-інфраструктури та послуг та їх вплив на бізнес. всі етапи видумані і часткове співпадіння з ітіловськими випадкове ))

Нульовий

Все як у людей - комп'ютери, принтери, доступ в інтернет в наявності і якось все працює. Віндовси, офіси налаштовуються своїми силами (тим, хто не боїться тиснути на кнопки). Всі проблеми вирішуються переустановкою вінди. Ліцензіями ніхто не заморочується. Комп'ютер - примхлива друкарська машинка, а не засіб автоматизації.

Характерний етап для більшості дрібних компаній, далеких від ІТ. Можуть вічно існувати в такому стані.

Перший етап

Керівництво дізнається, що працює на неліцензійному програмному забезпеченні, бухгалтер хоче 1С (щоб як у всіх), компанії потрібна електронна пошта, бо клієнти/поставщики постійно щось шлють.. Знаходять першого ліпшого адміна, який як вміє, так і налаштовує скромні хотєлки, сканує документи, відправляє/приймає електронні листи, налаштовує мобілки і т.п. роботу для тижпрограміста). Потихеньку вигорає, бо ніхто не цінить його подвигу і при першій нагоді переходить до інших на кращі умови.. Для бізнесу комп'ютер стає вже надійною друкарською машинкою.

Характерний для більшості бюджетних організацій, хоча процес пішов на покращення..

Другий етап

Починаєтиься, коли в компанію приходить кваліфікований адмін. Він оптимізує існуючу ІТ інфраструктуру, вчить співробітників культурі користування комп'ютером, та вивільнивши собі час починає займатися цікавими собі справами.

На цьогму етапі компʼютер стає надійний помічником бізнесу, автоматизує частину роботи.

З часом адміну стане тісно в межах компанії, успішний досвід подолання проблем збільшить його ринкову вартість, як фахівця, та піде на підвищення на своїх умовах до іншої компанії. Своя компанія навряд чи буде його стримувати - не любить бізнес підіймати зарплати своїм співробітникам. А можливо на даному етапі компанія не здатна оцінити роботу іт-шника. 

На цей час бізнес вже звик до стійкої та якісної роботи ІТ системи. Але так як попередній адмін підняв якісні вимоги до свого наступника, а зарплатний бюджет на іт-шника залишився старим, то у бізнеса з'являється проблемка.
Варіантів вирішення небагато:
- брати першого ліпшого адміна з надією на "авось пронесе" і з великим шансом з часом втратити всі досягнення;
- піднімати бюджет на фахівця, який потяне і наростить існуючу інфраструктуру;
- мати кваліфікованого фахівця на підхваті (фріланс/аутсорсинг) та адміна-початківця для вирішення дрібних задач.

Третій етап

На цей етап підіймаються компанії, які усвідомили важливість якісної ІТ інфраструктури та сервісів для ефективності свого бізнесу, але й реально оцінюють їх вартість та економічну доцільність.
Бізнес тепер вимагає зручних інструментів роботи в межах виділеного бюджету.

Варіанти вирішення ІТ задач:
- досвідчений керівник ІТ-підрозділу, який оптимізує існуюче та організує пошук/розробку/впровадження рішень під потреби бізнеса;
- досвідчений консультант-експерт, який розробить технічне завдання, підбере виконавців та проведе контроль впровадження рішення;
- компанія-аутсорсер, яка встановить рішення зі свого продуктового кошика та організує подальшу технічну підтримку;
- компанія-аутсорсер, яка візьме на себе рішення всіх ІТ-проблем.

Здавалось би все добре. Бізнес працює ефективно, але підтримка та розвиток існуючої вже не простої іт-системи прив'язані до певних людей/компаній..

Четвертий етап

Стандартизація ІТ послуг. Все будується по-книжці, точніше за принципами ITIL (чи аналогів). Вся інфраструктура та послуги детально описуються. Все, що потрібно для успішної роботи - це слідувати інструкціям. Інструкції є на всі випадки життя.

Місце фахівців-ІТ-шників заміняють менеджери, менеджери проектів та польові інженери. Все успішно працює, доки технології критично не застарівають. Далі йде оновлення інфраструктури з написанням нових інструкцій.

П'ятий етап

ІТ підрозділ компанії, який напочатку був потрібний для забезпечення бізнесу, переріс в самостійний ефективний бізнес, наприклад, піднімає компанії на третій-четвертий етапи нашої класифікації.

Лірика

Мені, як іт-шнику, що сформувався, пощастило пройти перші чотири з половиною етапи:

- перший тривав від моменту придбання свого першого ПК до отримання першої іт-шної посади на початку кар'єри і нещодавно, коли бачив та доводив керівництву потребу в оптимізації та автоматизації, але поадмінить мені не дали;
- саме перша моя іт-шна посада та бажання розвиватися зробила з мене адміна, а компанію вивела на другий, а згодом і на третій етапи розвитку, незважаючи на те, що це була військова організація.
- далі мені пощастило потрапити на передову технологій в компанію одночасно і четвертого і пʼятого етапів розвитку. Гарне місце роботи для молодого спеціаліста, якому вживляться правильні методи роботи, які проростуть згодом, з набуттям відповідного досвіду.
В моєму випадку ростки з'явились в 2011 році, коли отримав цілковиту самостійність дій, а розуміння лише тепер ;)
- далі було кілька позицій в компаніях третього етапу розвитку, де я мав змогу вдосконалюватися як фахівець;
- а з поверненням до сільського життя, довелось повернутись на другий етап - технічно все працює на рівні 3+, але бізнес цього не розуміє і мені вже тісно..

Тому я маю вільний час та натхнення попрацювати на п'ятому етапі. Залишилось знайти бажаючих оптимізуватися.. )