Пам'ятаєте статті про кафешку без кеша, китайський велопрокат по qr-коду, UC-технології?. Виявляється існує в Піднебесній сервіс, який все це дозволяє робити в одному мобільному додатку-месенджері.

Впевнений, що багатьом буде цікавою та корисною історія швидкого росту аудиторії месенжера - з 0 до 800 млн користувачів меньше ніж за шість років.

WeChat-месенджер

Розробник WeChat компанія Tencent в 2010 році вже була в числі провідних інтернет-компаній Китаю, і ще до запуску WeChat володіла величезним сервісом для спілкування месенджером Tencent QQ. На той час у програм Tencent було 650 млн. активних акаунтів.

Tencent приняла сміливе рішення: вона доручила маленькій децентралізованій групі розробників QQ Mail, свого ключового продукта на той час, створити новий мобільний додаток. Ця група з 7 розробників створила першу версію WeChat всього за три місяці.
В січні 2011 року WeChat з’явився як простий додаток для обміну повідомленями та фото.

На той час WeChat не був першим мобільним месенджером. На ринку лідирував Xiaomi MiTalk з 5 млн зареєстрованих користувачів. Тому для залучення нових користувачів потрібно було придумати щось нестандартне. І розробники зробили це..

Голосові повідомлення

В травні 2011 у WeChat з’явилася функція голосових повідомлень. Той, хто уявляє процес набору тексту на китайській мові зрозуміє красоту ходу (сервісу).
Крім зручності відправлення повідомлень, WeChat став першим сервісом, який поєднав в собі передачу голосових повідомлень, тексту та фото.

Кількість завантажень додатку зросла до 50-60 тис. в день.

Паралельно Mobile QQ продовжує працювати і нараховує 600 млн активних користувачів. Tencent активно працювала над розділенням аудиторії між двома платформами. Так, в QQ розвивали більше розважальних функцій, а WeChat сфокусували на корисні сервіси, потрібні користувачам у повсякденному житті, наприклад, підписки на контент і оплата комуналки.

Також розробники широко застосовували груповий ефект для нового функціоналу (функції розраховані на групи користувачів).

Люди поруч

Наприклад, проблему нульової кількості друзів в перший день вирішили функцією People Nearby - люди могли бачити інших «людей поряд».

Це допомогло прискорити темпи приросту аудиторії до більш ніж 100 тис. в день.

Інтеграція з QQ

Tencent дозволив зв’язувати акаунти WeChat і QQ, так що люди могли імпортувати свій соціальний граф із QQ в WeChat.

Потрясна функція

Функція Shake використовувала одночасно GPS та акселерометр смартфона — люди могли потрясти девайс, щоб підібрати випадкову людину для спілкування. Ця функція служила двум цілям: 1) допомагала освоїтись новачкам; 2) створювала ефект присутності WeChat в офлайновому світі.

Після запуску в жовтні 2011 року функцію Shake використовували понад 100 млн раз в перший місяць.

Морська пошта

Функція Message in a Bottle дозволяла обмінюватися випадковими повідомленнями, закидаючи в море віртуальну пляшку з листом, а коли хтось її підбирав, користувачів з’єднували в чаті.

Це викликало нову хвилю приросту користувачів і вже на листопад 2011 сервіс WeChat нараховував 50 млн. користувачів і обійшов Xiaomi MiTalk додатково поставивши рекорд в 200 тис підключень на добу.

Неусвідомлені потреби

Рідко, коли користувач знає, що йому потрібно. Тому розробники революційних продуктів завжди вирішували це питання самостійно.

Функція Moments — публікація історії користувача в фото для ближнього кола друзів.

Група з всього десяти розробників потратила чотири місяця на розробку больше тридцяти версій WeChat Moments, доки вибрала кінцеву версію.

Офіційні акаунти

Крім спілкування люди в інтернеті шукають інформацію, новини, інший контент. WeChat вирішила задовільнити потреби користувачів власним сервісом перетягнути цікавий контент до себе і дати можливість авторам напряму спілкуватися зі своїми читачами.

Рішенням стало запуск в 2012 функції офіційних акаунты WeChat Official Accounts (OA). Все як у всіх, але є ньюанси:
Як у всіх акаунти OA допускали «односторонню підписку», так що фаны могли легко та швидко підписатися на контент від своїх улюбленців (а не проситися в друзі!).
Але на відміну від всіх, знаменитості могли відправляя текстові та голосові повідомлення, фотографії та відео, які виглядали як звичайне повідомлення WeChat, ніби в особистій і приватній бесіді.
Зірки ближче!

Успіх офіційних акаунтів для зірок підштовхнув WeChat до розширення OA на бренди та компанії. Це дозволило компаніям напряму інформувати своїх споживачів, але (!!!) частота повідомлень була обмежена.
Через офіційні акаунти люди також звертались до поставщиків послуг: замовити сервіс, получити обслуговування, залишити відгук, задати питання.
На відміну від Twitter/Weibo, WeChat (через ОА) став каналом прямих комунікацій компаній з користувачами.

Магазин послуг

Магазин стікерів Sticker Store надав можливість користувачам виділитися в оформленні своїх повідомлень (Apple подібне представила в iMessage багато років по тому). Але WeChat першим створив ринок для художників та ілюстраторів, які змогли продавати свої стікери користувачам, а паралельно зробивши месенджер приємнішим для зору.

Подарунки

Функція WeChat Red Packets народилась з традиції в компанії Tencent, що кожний менеджер в перший рабочий день після китайського Нового року дарить кожному підлеглому червоний конверт з маленьким грошовим подарунком.

У WeChat Red Packets сьогодні є кілька варіантів, в тому числі одна з раздачею випадкових сум, інша — з фіксованими сумами. Фішкою стало, що конверти відсилались в групових чатах для групового ефекту (приємно отримувати подарунки у всіх на очах).

В 2015 році на китайский Новий рік користувачі розіслали більше 1 млрд. "конвертів".

Платежі

На початку приріст системи платежів WeChat Pay визвали саме соціальні круги з тісними зв1язками — друзі та родичі, які пересилали кошти друг другу та хотіли прив’язати свої банківські рахунки.

Далі система розширилась завдяки партнёрству з Didi (китайска версія Uber) для спрощення платежів всередині додатку за поїздки в таксі (у нас же кожен створює свій додаток!). А далі й інші захотіли отримати можливість приймати платежі через програму WeChat за все — від телефонних рахунків до комуналки.

Всього за два роки WeChat Pay став лідером на китайскому ринку платіжних систем.
В 2016 році у Tencent нараховувалася місячна аудиторія в 600 млн активних платників і в середньому більше 600 млн платежів за добу.

Розваги

Як без них. Функція Game Center підключила WeChat до ключової компетенції компанії Tencent, надавши можливість грати в іграшки на платформі месенджера.

Реклама

WeChat обмежив кількість рекламних об’яв в стрічці WeChat Moments до одного на добу (! круто, мені раз в місяць доводиться відбивати назойливу рекламну атаку в фейсбучику() до того ж зробивши їх схожими на звичайі візуальні історії в WeChat Moments. Коментарії та лайки також видні лише загальним друзям, але не друзям друзів.

Реклама і дії з нею мало чим відрізняються від звичайного поста(!).

Купони та знижки

WeChat запровадив класичну модель купонів, коли друзі рекомендують друг другу товари та послуги. Якщо користувач погашає купон при покупці в офлайновому магазині, то йому пропонують опцію поділитися цим купоном зі своїми друзями, так що всі його друзі отримують аналогічну пропозицію на знижку. Таким чином магазини разширяють аудиторію своїх товарів та послуг.

Так WeChat заснував купонну кредитну систему для вендорів — вони купують кредити у WeChat, щоб поширювати свої послуги через систему обміна купонами.

QR-коди

Підтримка QR-кодів месенджером як посилання з офлайна на онлайнову інформацію стало стержнем для бума онлайново-офлайнової інтеграції в Китаї в 2015 році

Після загального прийняття QR-кодів WeChat запустив Mini Programs як розширення офіційних акаунтів, щоб користувачі могли отримувати доступ до сервісів більш простіше ніж через веб-браузер.
Також ці міні-програми стали інструментом для відкриття цих додатків і виконання дій онлайн (типу розміщення замовлення чи оплати товарів), без встановлення додатковиз програм.

В результаті торговим точкам не потрібно розробляти власне рішення е-торгівлі (про e-commerce тут). Вони просто реєструються в WeChat Mini Programs. А це означає, що їх можна буде знайти в соціальній мережі чи в офлайновому світі через QR-код.

Ненав'язчивість

Розробники WeChat вважають, що хороший продукт заохочує користувача до ефективності — дозволяє людині виконати задачу найшвидшим спосбом та вийти з програми. Тобто роблять все, щоб користувач не "залипав" у програмі, а лише отримав потрібне (!). Наприклад, щоб величезна кількість реклами (часто низької якості) не дратувала користувачів і не знижувала цінності додатка в довгостроковій перспективі, WeChat обмежив кількість маркетингових матеріалів в Moments. З цієї ж причини WeChat обмежив кількість бродкастних повідомлень, які можна відправити з комерційного акаунта, до одного на добу. Такі повідомлення навіть не генерують push-повідомлень на телефонах, щоб не турбувати користувача.

Простота

Незважаючи на таку різноманітність функцій та сервисів в WeChat, програма зберегла доволі інтерфейс. В додатку всього чотири вкладки: чат, контакти, відкриття (discover) та свій профіль. Просто аналіз статистики використання владок показав, що кожний раз, коли намагалися додати п'яту вкладку, коефіцієнт конверсії самої лівої вкладки знижувався на 20-30%.


Резюме

Один з ключових принципів WeChat як продукта — що це «інструмент», орієнтований бути корисним (функціональний, швидкий та простий у використанні).
На відміну від інших соціальних продуктів, розробників WeChat цікавить не стільки зростання кількості користувачів та кількості пересланих повідомлень, скільки кількість задач, які WeChat допомагає вирішуваати в повсякденному житті. Щоб цього досягти (допомагать в повсякденному житті) були встановлені ліміти на максимальну кількість друзів, максимальну кількість рекламних показів, максимальну кількість їх демонстрації з соціальних кругів — тому що ці речі розробники розглядали як ті, що відволікають від корисної функціональності WeChat.

В результаті розробникам вдалось розробити не просто мобільний додаток для спілкування, а наповнити його всім, що необхідно звичайному користувачу.

Кажуть, що навіть сємки на базарі в Китаї можна оплатити через WeChat.

По-сільському

На жаль, в Україні WeChat не актуальний, так як не інтегрований в наше повсякдення, і навряд чи буде. Звичайно, ви можете його встановити на свій гаджет, запросити друзів, але малоймовірно, що він перетягне більшість з модних фейсбуків-твітерів. Більш вірогідно, що через певний час фейсбуки-твітери-вайбери доростуть до китайського конкурента ))).

На щастя, Україна має Приват24, який вже зробив оплату товарів та послуг з його допомогою зручною. Більше того в мобільному додатку вже можна замовити певні послуги та товари у компаній - партнерів системи..

Знову, на жаль, все це поширюється досить повільно і основні причини цьому:
- низька іт-грамотність населення;
- неякісний та дорогий мобільний інтернет, особливо на периферії.
В результаті маємо замкнуте коло: дурні, бо нема інтернету, не використовуєм інтернет - бо дурні..