Анатомія IP PBX-2

IP PBX. Організаційні питання та відповіді

В попередніх серіях статтях "АнатоміЇ IP PBX":
0. Вступ - намагаюсь довести, що без VoIP та IP PBX діла не буде 
1. Потенціал та можливості використання програмної АТС

Сподіваюсь, що попередніми дописами, я переконав читачів, що телефонія в бізнесі може бути дешевою, зручною та, як мінімум, економити кошти. Розбираємось далі як цього досягти..

Організація внутрішньої телефонії

Давайте, ще раз пройдемось по тому, що нам потрібно для організації телефонного зв'язку в компанії за сценарієм "класична АТС", який є найбільш універсальним та поширеним.
Значиться нам потрібні:

1. IP PBX
сервер телефонії, який буде забезпечувати внутрішніх абонентів зручними та якісними голосовими послугами. Яким чином та якими послугами розповім пізніше.

2. Телефони
Доступні 2 варіанти телефонів:
- ip телефон - програма на комп'ютері/смартфоні чи апаратна реалізація зі слухавкою та номеронабирачем. Перший варіант безкоштовний, другий - від $30. Зазвичай, мають інформативний екран та додаткові зручності.
- звичайний аналоговий телефон (~$10). Для його підключення до IP PBX потрібний VoIP шлюз з FXS-портами (від $20 за порт).
IP телефону потрібно забезпечити електроживлення на робочому місці, аналоговий - не такий вибагливий.

3. Внутрішня телефонна мережа
По суті, з нею ми визначилися на етапі підбору типу телефонного апарату. Для ір телефонів достатньо існуючої комп'ютерної мережі, для аналогових - потрібно додатково розвести абонентські лінії до робочих місць.
лайфхак: в локальних Ethernet-мережах (а їх переважна більшість), комп'ютер підключається 8-ми жильним кабелем (UTP/FTP - вита пара). Для роботи в мережі використовується лише 4 жили, решту 4 - можна використати для потреб телефонії/сигналізації..

Данної конфігурації достатньо для забезпечення телефонними послугами внутрішніх абонентів незалежно від їх розташування (АТС та її телефони мають мати доступ один до одного, навіть, і через супутниковий канал зв'язку).

Підключення до зовнішніх мереж

Ідеально, коли всі ваші клієнти та партнери є внутрішніми абонентами вашої телефонної мережі. В цьому випадку ви самі встановлюєте тарифи на дзвінки. Але це фантастика.. ;)
Тому потрібно взаємодіяти з зовнішніми телефонними мережами.

Найбільш зручний для нас спосіб - це підключення через Інтернет за допомогою VoIP технологій. При такому підключенні:
- ми отримуємо телефонний номер у певному форматі та необхідну нам кількість ліній (можливість мати більше одного одночасного дзвінка на наш номер);
- нам не потрібно платити оператору за організацію абонентської лінії до нас (у нас вже є Інтернет-підключення);
- ми не прив'язані фізично до цієї лінії, тобто можемо будь-коли переїхати в інший більш зручний офіс з доступом до Інтернет. Щоправда, може бути юридичне обмеження у використанні телефонного номеру на певній обмеженій території.

Незважаючи на те, що ір телефонією користуються всі оператори телефонії, не всі з них дають можливість стати їх абонентом за VoIP технологією або це не завжди вигідно для нас.

Тож давайте розглянемо, які ще ми маємо варіанти підключення до зовнішніх телефонних мереж.

Телефонні мережі фіксованого (проводового) зв'язку

Так звані мережі загального користування.
Вони були першими в телефонії, тому поряд з сучасним обладнанням/технологіями у них все ще працюють потенційні музейні експонати. Мають розгалужені телефонні мережі, абонентська частина яких тримається на кабелі з мідними жилами, через що несуть величезні видатки на підтримку даних мереж і дуже повільно прогресують.
Володіють номерним ресурсом з географічною прив'язкою (код країни - код міста - телефонний номер).
Мають дешеві тарифи на місцеві дзвінки.
Підключитися до них (отримати номер та потрібну кількість ліній) можна:
- через Інтернет (далеко не завжди);
- через фізичну лінію (аналогову чи цифрову), якщо є технічна можливість, оплативши вартість матеріалів та робіт. Для підключення до IP PBX буде потрібний VoIP-шлюз з відповідним інтерфейсом (FXO - для аналогової лінії чи BRI,E1/PRI - для цифрової лінії).

Телефонні мережі операторів мобільного зв'язку

Дані оператори володіють
- більш сучасними цифровими технологіями,
- номерним ресурсом з прив'язкою до оператора (код країни-код оператора-номер),
- дешевими/нульовими тарифами в мережі оператора.
Підключитися до них можна:
- через Інтернет (далеко не завжди);
- використовуючи GSM-VoIP шлюз (~$100/SIM). Деякі оператори (типу Lifecell) можуть самовільно заблокувати вашу SIM-ку без пояснення причин.

Телефонні мережі операторів/провайдерів ір телефонії

Найкращий для нас варіант, так як не потребує додаткового обладнання для підключення.
Не всі з них мають номери у національному форматі, але більшість з них має гарні тарифи для дзвінків за кордон чи обслуговують значну кількість ваших клієнтів/партнерів.
Не всі з цих операторів працює на класичних VoIP-протоколах (SIP), тому для зв'язку з деякими доведеться шукать/розроблять шлюз. Наприклад, у випадку з мережею Skype.

Інші телефонні мережі

Наприклад, мережі ваших партнерів. Ви можете на взаємовигідних умовах об'єднати свої мережі і без проблем зв'язуватися з потрібними людьми чи спільно користуватися зовнішніми лініями для економії видатків. Зручно, коли такі партнери є в кожному регіоні чи країні - можемо взаємовигідно працювати без транзитних операторів зв'язку ))

IP PBX. Оглядини

На даний момент розглянули:
- питання організації внутрішньої телефонної мережі;
- питання підключення до зовнішніх телефонних мереж.
Доступні варіанти вам озвучені. Доцільність того чи іншого варіанту визначать лише вам.

А нам час повернутися до нашої все ще абстрактної програмної АТС. Час розглянути доступні варіанти.

Hard or Soft?

Отже, IP PBX може бути:
- в "залізному" виконанні;
- у вигляді програмного забезпечення.

Спільні риси:
- підтримка певних VoIP протоколів (як мінімум SIP), кодеків (можливість конвертації);
- реалізація певного сценарію використання та перелік доступних функцій;
- наявність [зручного] інтерфейсу управління та контролю;

"Залізна" IP PBX має
- як мінімум - мережевий інтерфейс для підключення до LAN. Як максимум - порти для підключення внутрішніх та зовнішніх телефонних ліній;
- чіткі обмеження в функціоналі та можливостях: максимальна кількість внутрішніх абонентів, одночасних розмов (з конвертацією/без/з записом);
- інструкцію з налаштування та експлуатації;
- певні гарантії від виробника;
- більш-меньш прозору вартість.

Програмна версія IP PBX
- теоретично, не має фізичних обмежень, бо може бути встановлена на відповідне за потужністю "залізо";
- гарантії може надати лише людина, яка буде встановлювати даний софт, при наявності досвіду його експлуатації;
- ціноутворення також залежить від інтегратора.

Платити і якщо так то скільки?

IP PBX (софтову чи залізну) ви можете
- придбати у повну власність (opensource is free!),
- арендувати типу PBX as a Service ;)

В першому варіанті вам потрібно мати обчислювальні потужності для роботи програмної АТС. Нести витрати на їх налаштування та експлуатацію.
У випадку з арендою - ви платите лише за аренду фунціоналу, обчислювальних ресурсів та, можливо, за технічну підтримку.
Що доречніше, як завжди вирішувати вам..

варіанти PBXaaS

Hosted PBX

Фізично чи віртуально АТС розміщена на майданчику провайдера послуги, який повністю відповідає за налаштування та обслуговування рішення. Несе відповідальність за його безперебійну роботу.
При великій кількості внутрішніх абонентів, провайдер може піти на розміщення АТС на вашій території.

Virtual PBX

Віртуальна АТС. На відміну від попереднього варіанта, не має "залізного" вигляду, розміщена в "хмарі" провайдера, заточена під певний сценарій використання, має інтуітивно зрозумілий інтерфейс управління, налаштуванням займається сам клієнт.
В простому випадку, це звичайна віртуальна машина з налаштованим безкоштовним Asterisk'ом та якісним інтерфейсом управління, лише до якого вам дають доступ.
В складному випадку - це складне рішення (типу Centrex), де віртуалізується лише сама послуга IP PBX. Провайдер послуги оперує не окремими АТС, а їх пулами, маючи для цього відповідні інтерфейси управління. У такого провайдера цілком можливо арендувати пул АТС-ок і самому стати віртуальним провайдером PBXaaS.

Де розмістить IP PBX?

Як вже згадувалось, IP PBX може бути розміщена локально у вас, чи поза офісом.
Звичайно, доцільно бути ближчим до своїх абонентів. але це не є основним правилом.
Вирішувати знову вам, врахувавши всі за/проти..

При розміщенні локально
- ви фізично контролюєте сервер та всю телефонну інфраструктуру;
- внутрішні дзвінки обслуговуються повністю локально, не завантажуючи ваш зовнішній інтернет-канал;
- якщо ви не маєте зовнішніх VoIP-підключень, то Інтернет для АТС вам не потрібний, а це зменьшує ризик зовнішнього втручання.

Розміщення поза офісом доцільне у випадках:
- коли внутрішні абоненти територіально рознесені;
- мобільного офісу, де відсутня можливість розміщення своїх серверів;
- коли враховані ризики інформаційної безпеки та й просто відсутності телефонії, через відсутність інтернету в офісі.

Резюмуючи

- розглянули майже всі питання з організації телефонної інфраструктури;
- не розглянули питання організації телефонії та голосових послуг.

Далі буде..