Анатомія IP PBX-1

Нахіба IP PBX?

Минулу частину закінчив на думці, що

IP PBX та ІР-телефонія (VoIP) - це найдешевший та найфункціональний варіант телефонії

Найдешевший

1. АТС можна реалізувати використовуючи відкрите безкоштовне програмне забезпечення, наприклад, Asterisk чи FreeSwitch, яке встановлюється на безкоштовну відкриту операційну систему Linux, яка встановлюється на будь-який вільний комп'ютер.
2. В якості телефонів також може виступати програмне забезпечення - софтфон, який теж може бути відкритим та безкоштовним. Потратитися доведеться лише на гарнітуру (мікрофон та навушники), якщо вони відсутні (ноутбуки, планшети, смартфони мають вбудовану гарнітуру).
3. В якості телефонної мережі виступить ваша локальна комп'ютерна мережа чи, навіть, весь Інтернет, якщо офіса вам мало для роботи.

Найфункціональний

1. будь-яка опенсорс програма/сервіс (а я рівняюсь на них;) легко інтегрується з іншою відкритою програмою/сервісом. І тому не складає ніяких проблем вивести номер телефонуючого в вашій CRM-системі, яка відразу видасть вам всю необхідну інформацію чи зателефонувати, клікнувши в браузері на телефонному номері..
2. у випадку з опенсорс над розробкою програмного забезпечення працює безліч людей по всьому світі і є велика ймовірність, що всі забаганки вже реалізовано до вас. Беріть і користуйтесь!
Бльш детально про функціонал IP PBX буде нижче.

IP PBX - програмно-апаратний комплекс

Отже, IP PBX — це програмно-апаратний комплекс, де основну роботу робить програмне забезпечення, а апаратне - лише забезпечує необхідні обчислювальні потужності та різноманітні фізичні інтерфейси.

Програмне забезпечення

На даний час цілком заслужено лідирує відкрите та безкоштовне програмне забезпечення Asterisk, яке надає можливість реалізувати будь-які фантазії на тему голосових сервісів (класичну АТС, центр обробки викликів чи колцентр, медіасервер, шлюз між телефонними мережами і т.п.).
Asterisk - це конструктор Lego в ір-телефонії. На його базі створено десятки дистрибутивів, встановивши які на свій комп'ютер ви отримуєте готову до роботи телефонну станцію. Найбільш популярні дистрибутиви: FreePBX, TrixBox, PBX-in-a-Flash, Elastix.
Меньш поширений, але не меньш потужний є рідний брат Asterisk'а - FreeSwitch. Свого часу частина розробників першого відділилася і створила альтернативний продукт згідно свого бачення. По функціоналу вони рівноцінні, просто Asterisk більш розпіарений.
Звичайно, існує безліч платних IP PBX від іменитих і не зовсім вендорів. Але навіщо платить більше?..

Апаратне забезпечення

З "залізом" також маємо повну свободу. Той же Asterisk (Freeswitch) може бути установлений на будь якому виді комп'ютера в залежності від необхідних вам потужностей та зовнішніх інтерфейсів.
В найпростішому випадку все може працювати навіть на маршрутизаторі, що забезпечує вам доступ до Інтернету (якщо його прошивка дозволяє, звичайно).
Для складних та потужних рішень використовують спеціалізовані платформи.

Функціонал IP PBX

Функціонал програмної АТС обмежений лише фантазією розробників!
В будь-якому випадку, АТС займає центральне місце в сучасних комунікаціях. В залежності від сценарію використання IP PBX може включати, як базові для телефонії, так і цілком специфічні послуги.

Сценарії використання

Вище я згадував класичну АТС, центр обробки викликів чи контакт/call-центр, медіасервер, шлюз між телефонними мережами. Далі трохи деталей про них.
Відмічу наперед, що опенсорс дозволяє реалізувати всі ці сценарії в одному рішенні! Але, якщо ваші потреби вміщаються в рамки одного сценарію, то доцільніше пошукать готове до використання "коробочне" рішення.

класична АТС

Найбільш поширений сценарій використання IP PBX в бізнесі. Забезпечує:
- абонентів можливістю спілкуватися між собою;
- спільне використання зовнішніх ліній;
- базові телефонні сервіси: переадресація викликів, голосове меню, голосова пошта, автовідповідач, запис розмов, конференцзв'язок і т.п.
Більшість IP PBX дистрибутивів заточено під цей сценарій.

Центр обробки викликів

або Call- чи контакт- центр. Розрізняють різновиди для прийому та здійснення дзвінків (інших видів комунікацій).
Спільними в них є:
- оператори, які приймають чи здійснюють дзвінки за визначеними алгоритмами;
- зручні інтерфейси для менеджерів, що дозволяють аналізувати якість роботи операторів та ЦОВ в цілому;
- інтеграція з сторонніми інформаційними системами. В більшості випадків це якась CRM;
- автоматизація розподілу дзвінків між операторами (черга викликів - для вхідних, та система автонабору - для вихідних викликів);
Так як в сучасному світі в тренді уніфіковані комунікації, то сервер телефонії перетворюється на сервер різноманітних комунікацій (поштовий сервер, сервер для миттєвих повідомлень, групових сервісів і т.п.)
Готових до використання рішень обмаль, бо все дуже індивідуально.

Медіасервер

більш спеціалізовані рішення, побудовані навколо зручності використання окремих голосових сервісів:
- сервер аудіо- та відео- конференцій;
- сервер голосової пошти;
- ігровий сервер (квести на базі голосових меню);
- автоінформатор;
- "голосовалка";
- та інші застосунки, вистачило б фантазії.
Аналогічно колцентрам все індивідуально, при невеликих навантаженнях можна обійтися використанням можливостей класичної АТС.

Шлюз між телефонними мережами

часто-густо у вашої АТС відсутня можливість взаємодіяти з зовнішніми телефонними мережами, але більшість питань телефонії вона надійно закриває і ви не готові від неї відмовлятися. І це правильно: працює - не рухай!
Тому простіше розширити її функціонал відповідними шлюзами. Приклади шлюзів:
Шлюз між VoIP та GSM мережами: можна для цього придбати готову коробочку вартістю близько 100 баксів за сімку, а можна взяти Asterisk та USB 3G модем (30у.о за сімку)..
Шлюз між VoIP та Skype: готових коробочок, здається, досі не існує, але поки що існує можливість безкоштовно організувать багатоканальну лінію для вашого skype-акаунту (Linux+skype-client+Freeswitch).
Шлюз між VoIP та мережею загального користування (аналогова чи цифрова телефонія): в даному випадку доцільніше взяти коробочний шлюз з підтримкою FXO/FXS чи BRI/PRI ніж гратися з комп'ютерними платами.

Резюмуючи

- Використання програмної АТС (IP PBX) - дешево та функціонально.
- Програмне забезпечення з відповідним "залізом" дає можливість реалізувати будь-які забаганки, що зроблять ваш бізнес ефективним.
- Купувати чи красти не обов'язково, можна обійтись використанням безкоштовного opensource чи безкоштовних рішень на його основі.

Далі буде..