ІТ культура

Eволюція ІТ-систем

Комп'ютерам і комп'ютерним технологіям вже за півстоліття, а культура їх використання переважно в первісному стані. Не вірите? Давайте перевіримо і пройдемось по основним етапам розвитку..

0. Комп'ютер - друкарська машинка

Хаос

Комп'ютер потрібний лише для генерації паперових документів, інколи - для автоматизації обчислень. Спеціалізованих програм обмаль, зазвичай, лише ті, що вимагаються контролюючими органами.

ІТ в таких компаніях будується просто:
- купується комп'ютер;
- встановлюється операційна система (щось із сімейства Windows OS Pirat Edition);
- встановлюється необхідне програмне забезпечення (обов'язково останній MS Office;);
- купується та підключається необхідна периферія (принтери, сканери і т.п.)
і вперед - марати папір..

Людина, яка обслуговує все це господарство може бути, а може й не бути..
До якого абсурду може привести дана модель я вже згадував..

1. Комп'ютер - помічник в роботі

Централізація та спільне використання ресурсів

Бізнес починає розуміти свої потреби, рахувати видатки, намагається працювати ефективно.
Так у бізнеса з'являється:
- локальна мережа;
- мережеві принтери/сканери для спільного використання;
- централізоване зберігання та обробка даних (розшарені папки/FTP/NAS, веб-сервера);
- електронні комунікації (елетронна пошта, чати, ip телефонія..);

Працювати з інформацією стає простіше, стандартизуються процеси, за рахунок централізації здешевлюється обслуговування системи.

З'являється потреба в людині, яка зможе все підтримувати в працездатному стані.

2. Комп'ютер - основа бізнесу

Автоматизація процесів

Бізнес все більше розуміє, що найслабша ланка в ньому - це люди. Тому критичні процеси стандартизуються і передаються під контроль Інформаційним системам (ІС). Співробітник перетворюється на периферійне обладнання для вводу-виводу даних та як маршрутизатор між сервером(ІС) та клієнтами-людьми.

У бізнеса з'являється:
- серверна з серверами на яких "живе" ІС;
- прості уніфіковані робочі місця.

Обробка даних автоматизована, "захист від дурня", контроль, аналітика - все на плечах автоматизованої ІС.

Для підтримки ІТ-інфраструктури потрібні:
- кваліфікований спеціаліст для підтримки ІС
- студент, для підримки користувачів робочих місць.

Недоліки в даній моделі - знайти/побудувати інформаційну систему, яка буде задовольняти потребам бізнесу та що робить з застарілим обладнанням. Перевага - все під вашим контролем.

3. Комп'ютер в "хмаринці"

Аренда ІТ-послуг

Рано чи пізно власники АІС приходять до розуміння, що власна ІТ-інфраструктура їм обходиться надто дорого і це стримує впровадження інновацій.

ІТ-інфраструктура компанії трансформується в:
- локальну мережу з інтернет-доступом (маршрутизатор-файрвол), мережевим принтером/сканером;
- прості робочі місця (в ідеалі достатньо операційної системи з браузером);
Решта арендується по моделі SaaS (Software as a Service)  в  "хмаринках" провайдерів різноманітних бізнес-рішень. У одного CRM, у іншого - віртуальну АТС, ще у одного - платформу для е-торгівлі і т.п..
У випадку, коли готових рішень під потреби бізнесу не існує, можна арендувати обчислювальні потужності (IaaS - Infrastructure as a Service) і на них налаштовувати все необхідне силами AaaS (Admin as a Service;)

Недоліки такої моделі - складність у підборі зручних рішень з того, що є на ринку та налаштування їх в єдину систему; безпека ваших даних. Перевага - простота зміни провайдера рішення, економія на розробниках - все вже налаштовано провайдером.

4. Комп'ютер - бізнес

Єдина система управління бізнесом (BPMS, ERP)

Враховуючи всі переваги та недоліки попередніх моделей Бізнес приходить до двух висновків:
- йому потрібна єдина ефективна система управління бізнесом;
- він може заробляти, поширюючи свій досвід оптимізації та автоматизації ведення бізнесу. 

Висновок

Вчергове розглянули шляхи необхідні для еволюції бізнесу від моделі "авось" до моделі "все під контролем".

Нагадаю, що пройти дані етапи еволюції Бізнес може двома шляхами:
- коли власник - ІТ-шник і розуміє, що бути відсталим в ІТ надто дорого. Згадував про це тут і тут;
- коли ІТ-шник переконає власника в необхідності трансформації і проведе компанію через всі етапи (Було тут)

А поки що маємо, що маємо:
- лічені компанії, що досягли 4 рівня;
- незліченна маса на нульовому.

Копать - не перекопать. Але, поки не на часі, працювать по-сучасному, працювать ефективно. Відсутність вакансій, особливо на периферії, де бізнесу і так не солодко. яскраво це підкреслює.