Сучасні комунікації

не телефоном єдиним

Ще досить недавно все було просто:
- телефон/факс/телеграф через Укртелеком;
- листування через Укрпошту;
- наявність факса - ознака успішності.

З приходом в наше життя комп’ютерних технологій все значно ускладнилось та прискорилось.
Телефонія стала поділятися на аналогову, цифрову, а альтернативою факсу, телеграфу та листуванню стала миттєва пересилка електронних повідомлень мережами передачі даних (ISDN).
Далі гірше - поява мобільного телефонного зв’язку, SMS/MMS..
І як вершина страждань - поява доступного інтернету з його TCP/IP, NGN, штучними інтелектами..
І все через те, що всі ці варіанти телекомунікацій ВСЕ ЩЕ існують навколо нас і, нажаль, далеко не всі користувачі встигли це усвідомити та зробити вірні висновки (позбавитись від факсів та почати користуватися електронню поштою)..

Unified Communications (UC)

Не буду розповідати про недоліки старих технологій, натомість розкажу про трендові Unified Communications (UC, уніфіковані комунікації) - технологію, що інтегрує в одне ціле послуги реального часу такі як: миттєві повідомлення(чат), інформацію про присутність (presence), телефонію (включаючи IP-телефонію), відеоконференції, спільну роботу над документами, управління викликами та розпізнавання мови з уніфікованими поштовими системами (голосова пошта, електронна пошта, SMS та факс).

Над UC вже не перше десятиліття працюють виробники телекомунікаційного обладнання/рішень, оператори зв’язку та небайдужі активісти і робота триває. Внаслідок цього
уніфіковані комунікації представляють собою набір продуктів, які забезпечують користувача єдиним інтерфейсом та можливістю доступу до послуг на різних комунікаційних пристроях (стаціонарний телефон, мобільник, комп’ютер, ноутбук та інші).

Уніфіковані комунікації дозволяють відправнику відправити повідомлення (голосове, текстове, відео) засобами однієї технології, а отримувачу прочитати його засобами іншої технології. Наприклад, користувач може отримувати голосові повідомлення по електронній пошті чи за домомогою телефону з автовідповідача. Якщо відправник в даний час доступний в мережі (згідно даних про присутність), відповідь може бути направлена йому через чат чи відеоконференцію..

Отже UC, це технологія, що дозволяє обмінюватися будь якою інформацією найбільш зручним для користувача способом. Найбільш точна характеристика для UC це: Any time, any place, any device, any service. Я ще б додав "any технічний рівень користувача", щоб навіть люди з минулого століття могли опанувати пристрій чи програму.

Найбільш відомим прикладом типу_UC-рішення є Skype:
- і на комп'ютері, і на смартфоні, і навіть на телевізорі (якщо він смарт);
- і дзвінки (навіть відео), і чати, і пересилання файлів;
- і навіть конференції;
- і навіть бабушка підключить (чого не скажеш про sip-телефонію та електронну пошту).
Для бізнесу цього замало, але це краще ніж нічого..

Функціонал UC

Presense

Доступність абонента для комунікацій. Визначає, які види комунікацій з ним доступні в даний час, чи готовий він до спілкування (режими Не турбувати, наприклад)..

Оповіщення

При появі користувача в мережі система оповіщує його про наявні повідомлення зручним користувачу способом та при можливості організовує доступ до перегляду/прослуховування повідомлення.

Телефонія

Індустрія телефонії розвивалася понад сотню років, тому виробники телефонного обладнання та оператори телефонії так просто не здадуться. Але вони вже (майже) змирилися з тим, що телефонія - це VoIP і вона має бути безкоштовна.

Отже, телефонія все ще основний вид зв'язку і весь функціонал UC будується навколо неї.
Той же Microsoft в рамках інструменту Skype for Business: анонсував функції Автосекретаря (Auto Attendant) та черги дзвінків (Call Queues). Перший з сервісів дозволяє автоматично відповідати на вхідні дзвінки та інтерактивно переадресовувати їх, в тому числі, з використанням системи розпізнавання голосу користувача. А другий автоматично ставить вхідні дзвінки в чергу, доки не звільниться черговий оператор. Нічого нового для тих, хто вже десятиліттями використовує безкоштовний Asterisk..

Групове спілкування

Аудіо та відеоконференції, групові чати, спільна робота над документами.
Все ніби-то працює понад десять років, але єдиного зручного формату групового спілкування все ще не віднайдено. У кожного вендора свої рішення і своє бачення.

Засоби для управління спільною роботою

Календарі, планери, системи управління проектами, управління документооборотом, бази знань..

Універсальність платформи

Виробники "заліза" рекламують свої недешеві пристрої, споживачі бажають працювати зі своїх робочих місць з мінімальними грошовими затратами. Серед різноманіття пристроїв та операційних систем, поки що єдиним спільним виявився веб-браузер, який працює на більшості платформ і який є найбільш типовим UC-клієнтом. Звичайно не сам по собі, а з технологією WebRTC, яка перетворює його на відеотелефон.
Звичайно ж, для сумісності з іншими девайсами UC-сервер, має підтримувати всі представлені технології.

Штучний інтелект

Куди ж без нього та BigData. Уніфіковані комунікації на те й уніфіковані, щоб всю інформацію тримати в одному місці. А сучасні можливості ШІ дозволяють їх обробляти та знаходити цікаві для бізнеса і не тільки закономірності в поведінці співробітників та клієнтів. А хто проінформований - той...

В перспективі штучний інтелект може ще більш оптимізувати та автоматизувати комунікації, а також позбавити роботи більшість офісного планктону.

Висновки

UC - це зручно та корисно.
UC - це модно, а з девайсами та рішеннями від лідерів (Microsoft, Google, Amazon, Cisco, etc.) ще й статусно, бо по-багатому.

Але розробки все ще тривають і кінцевого результату, що повністю задовільняє користувачів та виробників все ще не має..

UC по-сільському

Нам чекати ніколи, нам своє робить.
Тож розглянемо безкоштовні варіанти комунікацій з натяком на UC (презенс, дзвінки, чати, пересилка файлів як мінімум):

1.Skype (Viber?)

Дзвінки, чати, презенс, конференції, пересилання файлів. Всі користувачі мають мати встановлений програмний клієнт Skype. Нещодавно з'явилася можливість працювати через браузер на skype.com. Є можливість телефонувати на міські та мобільні номери по всьому світу, але за гроші. Зворотньої можливості немає, але поки що (доки Microsoft не закрила цей лаз) це реалізуємо неофіційними засобами після танців з бубном (в мене це виходило).
На сьогодні маємо ще кілька подібних до Skype сервісів. Один з них це Viber, тому можна глянути і в цю сторону.

2.Google Apps

Все побудовано навколо електронної пошти GMail і працює з браузера(листування, пересилка файлів), вбудований чат та дзвінки з презенс, GoogleDocs - для спільної роботи над документами.
Все чудово працює, але ваші дані зберігаються в Google, але це будь в якому разі краще ніж варіанти від фсб-аналогів.

3. Опенсорс конструктори

Zimbra - розробники позиціонують рішення як продукт для автоматизації спільної діяльності робочих груп. Серед продуктів для работи с електронною поштою Zimbra є гідним конкурентом Microsoft Exchange, а по своім можливостям рівняється Google Docs та Google Apps.

Asterisk/FreeSwitch - конструктори голосових сервісів. З їх допомогою легко та дешево можна побудувати телефонний вузол, який буде обслуговувати телефонні дзвінки від клієнтів більшості мереж (фіксованих та мобільних, VoIP, Skype), також він дозволяє реалізовувати потужні сценарії обробки викликів, наприклад, на основі даних від презенс (автовідповідач, голосова почта, переадресація виклику, конференцзв'язок тощо.). Гідної альтернативи по можливостям серед комерційних рішень, напевне, не існує.

Openfire - XMPP-сервер для організації чатів. він же визначить присутність користувача, по його активності при роботі за комп'ютером.

Існують навіть готові комплексні рішення на базі відкритого ПЗ:

Elastix, який вже з коробки включає в себе:
- IP PBX на базі Asterisk;;
- поштовий сервер;
- сервер для миттєвих повідомлень;
- CRM-рішення (система по роботі з клієнтами).
- ОС Linux, що дозволяє робити з нею фантастичні речі..

BigBlueButton - рішення для проведення веб-конференцій (аудіо та відео в браузері) з показом презентацій, чатами, спільною роботою над документами натиском однієї синьої кнопки )). Пряме призначення - дистанційна освіта, але цілком можна застосовувати для проведення селекторів, лєтучок, обговорень робочих моментів..

І що саме головне ніхто не забороняє все це поєднувати в єдине зручне для вас рішення.